Opera buffa e storica

Hudební divadlo k člověku promlouvá zvlášť sugestivní řečí, působí nejen hudbou, ale také příběhem. Přestože často bývá projekcí čiré fantazie, může být zároveň prostorem pro skutečné postavy, které by nebylo kde jinde představit. Dokonce i historická látka může být beztrestně volnou interpretací pointována k výraznějším a třeba i zábavnějším závěrům.

Právě s tímto úmyslem zpracovali Jan Zástěra a Martin Budek ve své operní trilogii bájnou historii Teplic podanou velmi „povídavým“ kronikářem Václavem Hájkem z Libočan. Pověst o nalezení léčivých pramenů stádem prasat, která se promítla do celé historie a symboliky lázeňství v Teplicích,  dala vzniknout komorním operám „Vepřové spiknutí po Teplicku aneb Co si Hájek zapomněl vymyslet“, „Vepřová odysea aneb Co Hájek raději zamlčel“ a „Vepřová apokalypsa aneb Čeho by se Hájek ani v nejhorších představách nenadál“.

Exkurzem do doby osvícenství je opera Jana Zástěry a Davida Kříže „Trautzl“. Tento zasloužilý aktér uměleckého života v kraji se na duchcovském zámku setkává se světoběžníkem, který poprvé zakotvil, Giacomem Casanovou. Oba protagonisté publikum baví v příznačné, casanovské atmosféře svádění, skandálů a překvapivých rozuzlení. Podobně odlehčeným tématem baví krátká opera Joachima Crona „O lovu datlů“. Její uvedení bylo první rekonstrukcí historického jevištního díla v podání Collegia hortensis.

Záložka pro permanentní odkaz.

Komentáře jsou uzavřeny.